Tehtävänä oli tehdä raportti levyjarrujen huoltamisesta.
Ensimmäisenä irroitetaan rengas pulttipyssyllä. Sitten avataan jarrusatulan liukutappien kiinnityspultit, ja nostetaan jarrusatula pois paikaltaan.
Jarrulevyn sivuttaisheitto mitataan mittakellolla jarrupinnan ulkoreunasta, laittamalla mittakellon pää jarrulevyn pintaa vasten ja pyörittämällä jarrulevyä.
Jarrusatula kannattaa laittaa jarrulevyn päälle, ei roikkumaan jarruletkuista sillä se vahingoittaisi niitä. Seuraavaksi nostetaan jarrupalat pois paikoiltaan, jos niitä ei vaihdeta niin merkitse ne siten että tunnistaa kummalle puolelle kumpikin tulee. Kokeile että jarrusatulan mäntä liikkuu herkästi.
Sitten katsotaan autodatasta jarrulevyjen vähimmäispaksuus, ja mitataan huollettavien jarrulevyjen paksuus niihin tarkoitetulla työntömitalla(jos ohuempi kuin autodatan kertoma mitta niin vaihdettava). Hiotaan jarrulevystä ruoste pois.
Puhdista jarrupaloista pöly ja lasittumat teräsharjalla ja hiomapaperilla. Myös jarrupalojen väh. paksuus löytyy autodatasta, mittaa jarrupalojen paksuus(jos kulunut alle väh. paksuuden niin vaihdettava).
Irroitetaan jarrusatulan liukutapit ja puhdistetaan ne liasta ja rasvasta, jos niissä on ruostetta niin ne voi kiilloittaa esim. teräsvillalla. Voitele puhdistetut liukutapit ohuella kuparitahna kerroksella.
Harjaa jarrusatula teräsharjalla puhtaaksi ja kaavi reunat joihin jarrupalat osuu kaapimella, laita liukutapit takaisin paikoilleen(MOMENTTIIN!). Jarrupaloja takaisin laitettaessa on huomioitava se että ne pitää pystyä laittamaan sormivoimin paikalleen, ei hakkaamalla.
Muista aina lopuksi polkea jarrupolkimella jarrukengät/palat kiinni jarruihin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti