torstai 25. helmikuuta 2016

Ajonhallintayksiköt

ABS(Anti Blockier System/Anti-lock Brakes): Tarkoittaa auton jarrujen lukkiutumattomuutta kovassa jarrutuksessa, joka säilyttää auton ohjattavuuden. Kokonaisuuteen kuuluu pyörien nopeuksien tunnistimet, valvontatietokone ja hydraulinen modulaattori.

ESP(Electronic Stability Program): Ajonvakautusjärjestelmä joka tarkkailee olosuhteita nopeusanturin, ohjauspyöräanturin ja kiihtyvyysantureiden perusteella. Ehkäisee auton joutumista sivuluisuun käyttäen hyväksi jarruvoimien tarkkaa kohdentamista yksittäisiin pyöriin ja vaikuttamalla moottorin ohjaukseen.

MSR(Motor Slip Regulation): Tarkoittaa moottorin jarrutusmomentin säätelyä, estää vetävien pyörien luiston kun kaasupoljin vapautetaan nopeasti tai automaattivaihteista autoa jarrutetaan vaihteen ollessa päällä.

BAS(Brake Assist Systems): Jarruassistentti, varmistaa riittävän korkean jarrupaineen muodostumisen hätäjarrutuksessa.


EBD(Electronic Brake Force Distribution): Elektroninen jarruvoiman jako.


ABD: Automaattinen luiston tasaus jarruilla, TCS:n alitoiminto. Siirtää moottorimomenttia luistoon pyrkivältä vetävältä pyörältä pitävälle pyörälle.


ASR(Antriebs Schlupf Regelung/TCS eli Traction Control System): Estää vetävien pyörien sutimista sora- tai jääpinnalla jarruja ja moottorinohjausta hyväksi käyttäen.


DSTC(Dynamic Stability and Traction Control): Auttaa kuljettajaa välttämään luistoja ja parantaa auton etenemiskykyä. Jarrutettaessa voidaan järjestelmän toiminta kokea sykkivänä äänenä. Painettaessa kaasua auto voi kiihtyä odotettua hitaammin.


Ohjausyksikkö
 Ohjauspyörän asentotunnistin sijaitsee ratin takana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti