torstai 14. tammikuuta 2016

Moottorin purku & kasaus


Tehtävänä oli purkaa moottori ja kasata se. Purimme Volkswagen Golf IV 1.6 nelisylinterisen ottomoottorin.
 
Yllä olevassa kuvassa on moottori ennen purkamisen aloittamista.
Aloitimme purkamalla imu- ja pakosarjan sekä niiden suojat.
Tässä on purettu imusarja.
   
Vasemmalla on purettu pakosarja, oikealla vesipumppu.
                      
Vasemmalla olevassa kuvassa otetaan venttiilikoneistonkantta irti, oikealla olevassa sen alta on paljastunut nokka-akseli.
 Vasemmalla olevassa kuvassa nokka-akseli on melkein irroitettu ja hihnankiristintä irroitetaan.
 Oikealla olevassa kuvassa näkyy kun sylinterikantta nostetaan irti.
 " Sylinterikansi on sylinterilohkon päällä.
Siinä sijaitsee imu- ja pakoventtiilit eli myös imusarja ja pakosarja.
Jos kyseessä on bensiinikone niin sylinterikannessa on sytytystulpat, 
jos diesel niin suuttimet ja hehkutulpat. "



Oikean puoleisessa kuvassa venttiilikoneiston venttiilejä irroitetaan sille tarkoitetulla laitteella, siten että jousi painetaan kasaan ja otetaan kaksi kiilaa jousen välistä pois.
Kuvassa on venttiilit irti jousineen ja lautasineen, niiden vieressä venttiilinpainimet joiden sisällä on myös kiilat.
" Venttiilikoneistoon kuuluu venttiilit, venttiilinnostimet, venttiilijouset ja nokka-akseli.
Nokka-akselia käyttää jakohihna, -ketju tai hammaspyörät, tässä tapauksessa ensimmäinen. 
Nokka-akseli pyörähtää aina kerran kahta kampiakselin kierrosta kohden.
Imutahdin aikana avautuu imuventtiili ja pakotahdin aikana pakoventtiili. " 





                                                                                                                                                                      Tässä puretaan jakopäätä. 
Irroitimme kampiakselin hihnapyörän ja poistimme jakopään kannen.
Löysäsimme jakohihnankiristimen jonka jälkeen irrotimme hihnan ja ohjainrullan.
          !MUISTA MERKITÄ AJOITUSMERKIT!
           
                       Yllä olevassa kuvassa öljypohja on irti, kuvassa näkyy öljypumppu yms.
Ylemmässä kuvassa nostetaan kampiakselia irti, alempi kuva sen irroituksen jälkeen.
" Kampiakseli on yksi polttomoottorin keskeisimpiä osia, joka kiertokankien välityksellä muuttaa mäntien edestakaisen liikkeen kiertoliikkeeksi. 
Moottorin tuottama mekaaninen teho otetaan yleensä kampiakselilta käyttöön. " 
 
Sytytysjärjestys
 (selviää kampiakselia pyörittämällä)
1 - 3 - 4 - 2


Seuraavaksi irroitimme männänpuristimen avulla männät kiertokankineen, laakerikannen ja männäntapit irti toisistaan. Männänrenkaat pitävät männän ja sylinterin välin tiiviinä.

Irroitimme vauhtipyörän ja kytkinlevyn.

Kokonaiskuva moottorin osista

                                                                            
Työn aikana ei aiheutunut suuria ongelmia, apua sai tarvittaessa. Opimme moottorin osien nimet ja toiminnan merkityksen. Turvallisuudesta pidettiin huolta käyttämällä haalareita, suojahanskoja ja turvakenkiä. 

By. Paula & Silja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti